Logg inn:

Går du i forsvar?
Heidi larsen, Onsdag 1. januar 2014.

Som leder kan det være overveldende å skulle håndtere de mange følelser fra andre mennesker du møter hver dag. Noen er glade, andre irriterte eller kanskje sinte. Uansett hvilket humør dine ansatte er i, så er du nødt til å være i dialog med dem.

Men, det er en utfordring ikke å gå i forsvar når man føler seg angrepet. Selv om jeg vet det er totalt uhensiktsmessig, så går jeg i fella med jevne mellomrom. Hender det også for deg at du går i forsvar når du føler deg presset? Selv om du vet at det bare gjør situasjonen verre? Da er du ikke den eneste. Dette er en helt vanlig måte å reagere på. 

Kjenner du at pulsen er litt for høy, litt for ofte? Se her 

 

Angrip eller stikk av

Når vi mennesker føler oss angrepet har vi lett for å reagerer instinktivt. Grunnleggende har vi to strategier når det skjer. Enten angriper vi eller så stikker vi av. Begge deler gjør vi for å passe på oss selv, det er altså en del av vårt forsvar. Det er naturlig å forsøke å komme unna det som er ubehagelig. Uansett hvilken strategi du bruker, så fanger du deg selv i en felle ved å gå inn i denne kampen. For når du er i forsvar er dialog umulig. Og uten dialog kan du glemme alt om å komme videre på en konstruktiv måte. I sånne diskusjoner er begge parter tapere. 


Gode relasjoner

Hvis du vil lykkes som leder må du ha en god dialog med dine ansatte. Derfor fungerer denne reaksjonsmåten ikke. Den bygger ikke relasjoner, den skaper avstand. Å gå foran og være en god rollemodell i forhold til dette har stor betydning for kulturen du bygger på din arbeidsplass. Gode relasjoner kommer av god dialog og ledere må være særlige gode på dette. For uten gode relasjoner kan hverken barn eller voksne trives og utvikle seg.


Oppskrift

Her er en oppskrift som kanskje kan hjelpe deg til å unngå å gå i forsvar. Husk at her som alle andre steder i livet er det sånn, at øvelse gjør mester. Lykke til.

  1. Når du føler deg angrepet og kjenner du blir redd/utilpass/irritert – pust rolig 3 ganger helt ned i magen mens du teller til 10.
  2. La "angriperen" snakke ferdig uten å avbryte eller kommentere noe av det hun sier. La henne bruke den tid hun trenger. De fleste holder på mye kortere hvis de ikke blir avbrutt. Avbrytelser kan nemlig lett være det samme som å helle bensin på bålet.
  3. Når hun er ferdig venter du et øyeblikk. Pust dypt 3 ganger og si for eksempel. - Nå ble jeg litt overveldet – du virker veldig sint/irritert/lei deg (eller det følelsesordet som plasser til deg som person og situasjonen).
  4. Hvis hun går i gang igjen så la henne snakke ferdig en gang til.
  5. Når hun er ferdig spør du henne hva hun ønsker fra deg? Hvis hun ikke svarer med det samme så vent. Vent 10 sekunder og still spørsmålet igjen.
  6. Når hun har fortalt deg hva hun ønsker fra deg, så svar så kort og ordentlig som mulig. Husk å vær ærlig. Er det noe du kan si ja til så gjør det, men husk også å si nei hvis hun ikke kan få det hun ønsker. Hvis det handler om at hun føler seg dårlig behandlet så beklag og gi en unnskyldning.
  7. Avslutt med å si at du er glad for at hun tok saken opp med deg sånn at dere fikk snakket om det.
  8. Avtal eventuelt en oppfølgingssamtale etter noen dager. Dette for å sjekke ut om hun er ok.

Sitter du i helger og på kveldstid for å nå dine arbeidsoppgaver? Se her


DIN KOMMENTAR
 
 
 
Heidi Larsen
Epost: heidilarsen@email.dk
Jeg er utdannet førskolelærer og har videreutdanning som familierådgiver og veileder. Jeg har arbeidet innenfor barnehageområdet i mer enn 20 år. Jeg har jobbet som pedagogisk leder, styrer og enhetsleder og barnehagesjef. Nå jobber jeg med kurs og veiledning. Hvis du vil vite mer om meg så følg denne lenken til min hjemmeside.
Om bloggen:
Jeg er opptatt av ledelse fordi jeg vet at ledelse betyr mye for kvaliteten i barnehagen. Synlige, tydelige og faglig opptatte ledere er med til å forsterke de ansatte i jobben med å bidra til at barn får en og oppvekst.
Antall visninger:
138565
Følg bloggen: